پارسا نهال سبز كوچكمپارسا نهال سبز كوچكم، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 18 روز سن داره
و پرهام فرشته خوبيهاو پرهام فرشته خوبيها، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 14 روز سن داره

فرشته های آسمانی من

روش ها و راهبردهاي تقويت دقت و توجه 

1393/3/8 16:15
نویسنده : فهیمه
652 بازدید
اشتراک گذاری

 دقت و توجه يعني اين كه هر فرد تمام حواسش را به يك موضوع يا محرك خاصي معطوف كند و به خود اجازه ندهد كه به راحتي از آن موضوع منحرف شود. پس معناي توجّه و دقّت، متمركز كردن ذهن و حواس براي فهميدن موضوع خاصي است. تا انسان به مطلبي توجّه نكند، قادر به يادگيري آن نخواهد بود. 

كودكان نسبت به بزرگسالان از مدت زمان تمركز كوتاه تري برخوردارند و تقريبا براي آنان تمركز و دقت طولاني روي يك كار مشكل است؛ زيرا تحرك و فعاليت، بخش جدا نشدني از كودك است و از ديدگاه علمي، اين حالت به دليل آن است كه ذهن كودك با سرعت بيشتري در حال فعاليت است و آنان دائمادر حال يادگيري موضوعات مختلف از محيط پيرامون خود هستند. آن چيزي كه براي كودك جالب باشد و با علاقه به آن نگاه كند، هر چند كه مدت زمان تمركز و دقت آنان كوتاه باشد، ولي آن مسئله را مي آموزند و به خوبي كار را انجام مي دهند. 

كودكاني كه از دقت، توجه و تمركز پائيني برخوردارند، در بيشتر زمينه هاي تحصيلي دچار مشكل مي شوند؛ از جمله املاء و رياضي كه اين مشكلات به شكل هاي زير است: 

جابجائي نقطه ها در كلمه، كم و زياد كردن نقطه در كلمه، جا اندازي نقطه در كلمه، كم و زياد كردن دندانه ها، جا اندازي تشديد در كلمه، نگذاشتن سركش در كلمه، كم و زياد كردن حرفي در كلمه و همچنين مشكلات رياضي از قبيل: جا انداختن عدد، عدم توجه به علامت ها (جمع، تفريق، ضرب و تقسيم)، جابه جا كردن اعداد، عدم توجه به زيرهم نويسي در جمع و تفريق ستوني و ... 

دقت و توجه یعنی اینکه هر فرد تمام توجهش را به یک موضوع یا محرک خاصی معطوف کند و به خود اجازه ندهد که به راحتی از آن موضوع منحرف شود.

 

 

توجه مقدمه ی ادراک،یادگیری و تفکر است،یادگیری به معنای دقیق آن بدون ادراک میسر نمی شود و دقت امری است انتخابی،انسان همیشه با محرک های مختلف مواجه می شود،برای اینکه ذهن و حواس خود را روی اشیا یا مسئله ی خاصی متمرکز سازد ناگزیر به انتخاب است.     

کودک چیزی را یاد می گیرد که مورد توجه،علاقه و نیاز او باشد،پس مطالب را بر کانون نیاز و علاقه ی کودکان همراه سازید.   

  برخی از دانش آموزان از اشتباهات خود بیش تر یاد می گیرند تا از موفقیت هایشان پس بگذارید از اشتباه کردن نهراسند. 

    هر کودک به همان اندازه موفق است که می خواهد،خواستن و نیاز به موفقیت را در او زیاد کنید.نیاز به پیشرفت مهم تر از دستیابی به پیشرفت است.   

  کودکان باید نسبت به نوع رفتارهایی که از آنان داریم شناخت داشته باشند. و . . . 

 دقت

 

 

این مجموعه شامل تمرین هایی برای دقت و توجه برای کودکان می باشد.  در اين كتاب سعي شده است علاقه و انگيزه ي كودكان به تمرين كردن افزايش يافته و با راهبردهاي ارائه شده، خانواده هاي محترم و معلمان گرامي بتوانند دقت، توجه و تمركز كودكان و نوجوانان را به حدّ مطلوب برسانند و از افت تحصيلي آنان جلوگيري كنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)